https://atizist.com/

تهران  |  1398


آپارتمان زعفرانیه

1
2
3
4
5
6
Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
next arrow
1
2
3
4
5
6
previous arrow
next arrow

فرایند طراحی

فرایند ساخت

مبانی فکری

برج سبز زعفرانیه در زمینی به مساحت 1200 مترمربع و زیربنای کلی 7800 مترمربع طراحی و احداث شده است.

سطوح منفک نما با کاربرد فرم مکعب از ابتدای ورود به بنا تا انتهای آن ایفای نقش می نماید و بیننده را با نگاهی خاص به داخل دعوت می کند.

بیان فضایی صریح و روشن از طریق حجم های ناب و معمارگرایانه و در عین حال خلق فضاهایی که با تاریخ معماری ایران ارتباط برقرار می کند از رویکردهای مهم طراحی آن می باشد.

هدف کلی طراحی این اثر هنرمندانه، علاوه بر پرداختن به اصول زیبایی شناختی، شکل دادن به محیطی مطلوب و مساعد با اثربخشی مثبت و با احترام به طبیعت و انسان می باشد.

طراح، با استفاده از چوب در کنار فرم قاب مانند تراس ها و به کارگیری رنگ های یکنواخت و گرم، نمایی منحصربه فرد برای این بنا ایجاد کرده است که ضمن چشم نوازی با استفاده از جزئیات بافت طبیعی، حس خانه ای گرم و ایمن را تداعی می کند. همچنن با به کارگیری عناصر ارگانیک مثل سنگ در نما تلاش نموده تا ضمن ایجاد الگویی جدید از زندگی لوکس، ترکیب واحدی را از تلفیق دو عنصر چوب و سنگ به وجود آورد.

طراح، در این پروژه در عین رعایت اصول همسایگی ها و ساختمان های مجاور و با بهره گیری از ضوابط و محدودیت های شهری ضمن تقسیم نما به عناصر کوچک با هدف اصل مردم واری که از اصول اولیه ی معماری سنتی ایرانی می باشد؛ به طرحی نو در المان نما دست یافته است.

زبان طراحی آن با تأکید بر خطوط و فرم، یکپارچگی و انتقال پوسته ها با استفاده از نور برای دستیابی به حس سبکی در فضا و به کارگیری تکنیک های نورپردازی، تکامل یافته است.

توجه به فاکتورهایی مثل میزان ورود نور طبیعی بهینه به داخل فضاها، تأمین تهویه ی مطلوب، ایجاد دید منظر از بیرون و در کنار تمام این ملاحظات عملکردی و پایداری انرژی، آنچه برای طراح، حائز اهمیت بوده پرداختن به عوامل زیبایی شناسی و پایبندی به خطوط حاکم بر پروژه بوده است که ترکیب هوشمندانه ی این دو مقوله ی فرم و عملکرد همگام با برآورده ساختن خواسته های استفاده کنندگان، منجر به خلق این فضای موفق گردیده است.

باور ایرانیان، احترام به طبیعت و توجه به آن چیزی است که در اختیار می نهند. از این رو در این پروژه سعی گردیده حضور فضای سبز در تمامی منظرها و دیدهای عابرین و استفاده کنندگان نمایان گردد. بهره گیری از عناصر و نمادهای طبیعت و شکل گیری عناصر معماری متجانس با آن در طراحی نما، موجب شده تا با عبور نور صبح گاه در فضای صبحانه خوری ساکنان جلوه ای از حضور طبیعت را در کنار خود احساس کنند.

فضای زندگی که در این مجموعه پدید آمده، با هدف ایجاد فضایی روشن، دلباز و راحت طراحی شده است؛ که در عین شیک بودن، نمی بایست خسته کننده و کسالت آور باشد. ویژگی های شاخص این طراحی داخلی این بنا، استفاده از خطوط سیال در کف، جداره ها و سقف، استفاده از الگوی رنگی واحد در طراحی فضاها و پایبندی به اصل وحدت می باشد.

شناسنامه پروژه

مشخصات پروژه Project spec
نام پروژه / عملکرد : برج مسکونی زعفرانیه Project Name : Za Feranieh Residential Building
شرکت / دفتر طراحی : مهندسین مشاور آتی زیست Office / Company : Atizist Consulting Engineers
معماران اصلی : احسان مالکی – یکتا آفرین Main Architect : Ehsan Maleki, Yekta Afarin
همکاران طراحی : لیلی بیجاری – شیما زهرایی Collaborators : Leili Bijari – Shima Zahraee
طراحی و دکوراسیون داخلی : یکتا آفرین Interior Design : Yekta Afarin
نوع تأسیسات / نوع سازه : موتورخانه مرکزی + فن کویل – اسکلت فلزی Structure / Mechanical Structure : Central engine room + fan coil / Steel structure
آدرس پروژه تهران – زعفرانیه Location : Zaferanieh,Tehran
مساحت / زیر بنا : 7600 مترمربع Area : 7600
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت : 1392-1394 Date : 2013-2015
عکاسی پروژه : گروه مستندسازی آتی زیست Photographer : Atizist Consulting Engineers
وبسایت / ایمیل شرکت : www.atizist.com  ati_zist@yahoo.com Website / Email : www.atizist.com –   ati_zist@yahoo.com

موقعیت پروژه