https://atizist.com/

تهران  |  1399


برج مسکونی هزار آسمان

HEZAR ASEMAN IMAGES (1)
HEZAR ASEMAN IMAGES (2)
HEZAR ASEMAN IMAGES (3)
HEZAR ASEMAN IMAGES (4)
Exit full screenEnter Full screen
previous arrow
next arrow
HEZAR ASEMAN IMAGES (1)
HEZAR ASEMAN IMAGES (2)
HEZAR ASEMAN IMAGES (3)
HEZAR ASEMAN IMAGES (4)
previous arrow
next arrow

فرایند طراحی

مبانی فکری

در زندگی شهری امروز حیاط ها از خانۀ ایرانی ها تا حدود زیادی حذف شده که خود موجب از دست دادن کیفیت زندگی گردیده است.

طراح از ایجاد برش ها در سطح نما، دو هدف عمده داشته:

  • ایجاد حیاط های روباز و مسقف برای بهبود کیفیت فضای زندگی
  • فراهم نمودن کیفیت یکسان در طبقات مختلف با ایجاد سکانس های متنوع و درخور زندگی برای استفاده کنندگان در تمامی طبقات

در روند طراحی این برج مسکونی، مقاطعی از حجم حذف شده است و این برش ها در تمامی طبقات چرخیده و همین امر باعث ایجاد پلان های نامنظم و متنوع و همچنین تراس هایی با ارتفاع های متفاوت شده است. موقعیت قرارگیری برج مسکونی هزار آسمان در یکی از مناطق خوب بافت شهری تهران (زعفرانیه) می باشد و به دلیل متفاوت بودن و طراحی به یاد ماندنی با سختمان های بلند مرتبۀ تکراری با پنجره های کوچک و عدم وجود آسمان در زندگی، در تضاد است. در واقع برج هزار آسمان مانند یک تندیس مرتفع با تلفیقی از باغ های عمودی، افراشته شده که ظاهری متفاوت و در عین حال دارای نظم، به معماری ساختمان داده است.

این ساختمان به طور چرخشی دارای ساختار پله ای است که این پلکان در تمام اندام بنا حرکت کرده که باعث شده تا هر طبقه به طور انفرادی، ظاهری متفاوت، همراه با نور و گیاه داشته باشد. حجم انعطاف پذیر با قرار گرفتن تراس ها و گیاهان متراکم از مزایای طرح بوده که می تواند به راحتی پاسخگوی زندگی ایرانی باشد.

این ساختمان در منطقۀ زعفرانیه، در زمینی به مساحت 1500 مترمربع و با زیربنایی حدود 17000 مترمربع طراحی شده است. در طراحی این برج مسکونی سعی شده با کم کردن از حجم بنا در تمامی جداره ها (شرقی، غربی، شمالی و جنوبی)، نور آفتاب و هوای تازه، منظره و گیاه را وارد زندگی ساکنین کرده تا بدین ترتیب هم به لحاظ بصری و هم از لحاظ انرژی، آن را دارای کیفیت منحصربفردی نماید.

معمار با ایجاد باغ عمودی و تراس های گسترده در تمامی سطوح بنا، دیدگاهی متفاوت برای زندگی شهری ارائه نموده است. روش طراحی ساختمان های بلند مرتبه، تبدیل به چند تیپ تکراری شده است؛ حتی برخی از آنها که دارای تراس می باشند دچار ریتمیک شده اند. اما پلان های برج مسکونی هزار آسمان بسیار پیچیده تر بوده که در نتیجۀ آن آپارتمان هایی با متراژ حدود 630 – 550 مترمربع با تراس های اغواکننده بوده است.

این بنا با ساختار متفاوت حجمی و چرخش فضاهای خالی شده در سطوح، تمامی واحدها را از منظره و آسمان و گیاه بی نصیب نگذاشته؛ به طوریکه تمامی ساکنین در تمامی طبقات از کیفیت فضای حیاط های روباز بهره مند شده اند. توجه به نور و فضا از ارکان اصلی معماری است. علاوه بر این سیالیت فضا و نیز ارتباط فضای داخلی و فضای بیرونی از شاخصه های این پروژه است.

طراحی برج مسکونی هزار آسمان با هدف بازسازی و بازگرداندن کیفیت فضا، به زندگی استفاده کنندگان صورت گرفته است. معمار با ساختار فرمی بنا خواسته تا به واسطۀ آگاهی و احترام به شهر، منظرۀ شهر را به داخلی خانه ها دعوت نماید. لایه های تشکیل دهندۀ بنا شامل تراس ها، داخل و خارج پوشش گیاهی، نور و هویت است و نتیجۀ آن یک ساختمان عمودی است که توسط فرم های منظم و متحرک دچار تنوع فضایی شده است. می توان گفت با ایجاد زندگی انعطاف پذیر بین داخل و خارج بنا و جزئیات دقیق و متمرکز بر ارزیابی سازگاری با محیط زیست، این ساختمان تبدیل به یک ساختمان منحصر به فرد شده است.

فرو رفتگی ها که در سطح بنا ایجاد شده و ساختار طبقه بندی شدۀ آن توسط واحدهای مسکونی که به عقب یا جلو متوسل شده اند اجازه داده تا در تراس ها فضای سرپوشیده و روباز ایجاد شده که نتیجۀ آن نور و سایه می باشد.

شناسنامه پروژه

مشخصات پروژه Project spec
نام پروژه / عملکرد : برج مسکونی هزار آسمان Project Name : The Thousand Sky Residential Building
شرکت / دفتر طراحی : مهندسین مشاور آتی زیست Office / Company : Atizist Consulting Engineers
معماران اصلی : احسان مالکی – یکتا آفرین Main Architect : Ehsan Maleki, Yekta Afarin
همکاران طراحی : حسن عابدی Collaborators : Hasan Abedi
طراحی و دکوراسیون داخلی : Interior Design :
نوع تأسیسات / نوع سازه : موتورخانه مرکزی + فن کویل / فلزی Structure / Mechanical Structure : Central engine room + fan coil / metal skeletons
آدرس پروژه : زعفرانیه –  نیاز زاده Location : Niaz Zadeh Street, Zaferanieh, Tehran
مساحت / زیر بنا : 14500 مترمربع Area : 14500
کارفرما : بخش خصوصی Client : Private sector
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت : در حال طراحی Date : under design
عکاسی پروژه : Photographer :
وبسایت / ایمیل شرکت : www.atizist.com info@atizist.com Website / Email : www.atizist.com –   info@atizist.com

موقعیت پروژه